perjantai 4. tammikuuta 2013

Yrttejä

Heti vuoden vaihduttua uuden vuoden puolelle minulle iskee jonkinlainen kaipaus kevääseen. Kevään aurinkoiset pitkät päivät ja hohtavat hanget. Ai jai..

Myös yrtit löytävät tiensä kotiin aina alkuvuodesta lähtien. Ostan aina kaupan valmiita ruukkuyrttejä, mutta en saa niitä pysymään hyvinä muutamaa päivää pidempään. Mikä on sinänsä tosi harmi, sillä eipä niitä ehdi kaikkia käyttämään ennen kuin roskis kutsuu. Lisäksi vihreä väri keittiössä tuo ihanaa pirteyttä, joka piristää kummasti mieltä ennen noita kauan odotettuja helmihankia.


Nyt ajattelin ottaa härkää sarvista ja kokeilen saada kaupan valmiin ruukkuyrtin(vai salaatin?) menestymään. Yritin jo kaupassa tsekata juuret, että ne olisivat kosteat, mutta eipä noista kyllä selvää ottanut. Kotona iskin yrtit hetkeksi seisomaan veteen ja upotin saviruukut hump'sukkeluksiin pariksi tunniksi. 



Sitten istuttamaan. Hyvää multaa, reilusti vettä, valoa ja lämpöä. Lannoitus kerran viikossa. Eikä saa unohtaa säännöllistä saksimista, mikä tietää vain hyvää tammikuun kevennyskuuria ajatellen ;) 
Ei nuo nyt kyllä näytä alkuunkaan hyviltä minun silmääni, mutta jospa ne tuosta tokenisi. Juuri tätä tarkoitin näiden kaupan valmiiden yrttiruukkujen kanssa..



Suositko sinä kaupan ruukkuyrttejä vai kasvatatko omat yrtit siemenestä asti?
                                                           Katja

4 kommenttia:

  1. Ihan kaupan ruukkuyrttiä täällä harrastellaan, aika nopeaan ne kuitenkin lötkähtää...paitsi.
    Ostin viime keväänä rosmariini ruukun jota kastelin ja vaalin sisällä kesään asti, sitten vein terassille ja sieltä korjasin "satoa" koko kesän. Syksyllä toin ruukun viileälle ulkokuistille jossa se on hengissä talvehtinut, luulen että sama peli jatkuu taas. Olen tästä niin innoissani...kantsii kokeilla:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, hienoa! Mä aion olla sitkeä sissi ja saada nuo pysymään hengissä ;)

      Poista
  2. Minä ajattelin kokeilla tässä alkuvuodesta versottamista. Jos onnistaa niin siitä voi sitten napsia versoja jo viikon päästä leivän päälle tai salatteihin. Joskus olen versonnut hernettä. :) Jostain luin äskettäin että versota kuulemma voi herneiden lisäksi basilikaa, sinappia, vihanneskrassia tai retiisiä. Niitä ois kiva kokeilla. :) Kaupan ruukkuyrttejä olen kans yrittänyt kasvattaa sisällä, ei oo mun juttu ku ei onnistu. hih. Minulla oli yksi työkaveri joka sai työpaikan pimeässä ruokailutilassakin ruukkuyrtit kukoistamaan, ilman mitään. Taitaa siis olla vain tekijästä kiinni...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen kans, että kasvattajasta kiinni. Mutta parhaani yritän :)

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.